Tuesday, January 13, 2015

Sambal Tempoyak Resepi



This time around I'll type in bahasa :) Ni sambal tempoyak favourite my husband.. if ever I buat mesti tambah nasi banyak kali hehe.. makan dengan nasi panas2 memang sedapppppp n very simple.. cuba la :)


Sambal Tempoyak

Ikan bilis - dalam setengah genggam
Cili Padi - 15 biji the medium size, the kampung cili padi lagi kick, but if takda any cili padi will do
Tomatoes - 3 biji I preferred the cherry tomatoes sebab manis, but you can use any tomatoes
Tempoyak - 2 sudu tempoyak also known as durian paste, bole beli kat supermarket, i got mine at jusco.

How to do it?
1) Goreng/simmer ikan bilis, tomatoes and cili padi sampai naik bau.. masuk ikan bilis dulu kasi garingthen baru masuk yg lain2.. dont masuk the tempoyak yet

2) Da siap goreng angkat n tumbuk, but for me I guna blender or food processor jer senang cepat.. dah kate busy mummy yer tak? mana sempat nak menumbuk2 ni

3) Once da tumbuk, then masuk dalam mangkuk and tuang the tempoyak yang 2 sudu tu then just gaul :)

Memang sedap.. perghhh ni tulis pun teringat lagi dia punya kick :)


Arigato! Dont forget to check out my other blog where I share about beauty and share more tips. Click here 

Follow my instagram for instant update of what I cook today and browse to get more food ideas! Click here 

No comments:

Post a Comment